Článek
Z dohody mezi ministerstvem a městem plyne, že dálniční komunikace nacházející se uvnitř Pražského okruhu - stále nedokončeného - by měly být jakožto místní komunikace ve vlastnictví města, zatímco dálnice, respektive silnice I. třídy nacházející se vně okruhu budou v majetku státu pod správou ŘSD.
Z hlediska řidičů se změnil především charakter komunikace. Z 5,2 kilometru dlouhého úseku dálnice z Chodova do Průhonic se stala místní komunikace I. třídy. To znamená zejména snížení nejvyšší povolené rychlosti ze 130 na 110 kilometrů v hodině.
Tento krok nesou někteří řidiči nelibě, zatímco někteří obyvatelé obcí kolem dotčeného úseku jej kvůli snížení hluku vnímají pozitivně. Úsek je zároveň možno využít bez poplatku.
D1 u Prahy přestala být dálnicí. Až do Průhonic se smí jet nejrychleji 110 km/h
Skvělá zpráva! Konečně si místní trochu oddychnou 🙏🏻 Ještě jako místostarosta Prahy 11 jsem za to hodně bojoval. Jsem moc rád, že se to konečně podařilo 👍🏻⬇️https://t.co/aFGvrjmJoR?
— Ondřej Prokop 🇨🇿 (@oprokop) January 3, 2023
Ačkoliv se tak dálnice D1 formálně zkrátila a fakticky začíná až na hranicích metropole a Středočeského kraje, v memorandu bylo stanoveno, že stávající staničení dálnice zůstane zachováno. Kilometráž exitů a odpočívek se tak nemění.
A důvod?
Důvod změny charakteru komunikace podle dokumentu spočívá ve změně jejího významu. Ta souvisí s vizí zprovoznění dalších úseků Pražského okruhu, z něhož zatím funguje pouze jihozápadní část a úsek mezi D10 a D11 o celkové délce čtyřiceti kilometrů.
V úseku mezi Chodovem a Průhonicemi je zároveň naplánováno mimoúrovňové křížení s Vesteckou spojkou. Tato komunikace, která po dokončení bude spojovat oblasti Vestce a Jesenice s aglomerací sídlišť na jihu Prahy, by kvůli stanovisku ministerstva vnitra, uplatněném v územním řízení, nemohla získat stavební povolení, pokud by úsek mezi Chodovem a Průhonicemi zůstal dálnicí.
„K definitivní změně dopravního významu vyřazovaného úseku dále dojde po realizaci jihovýchodního segmentu Pražského okruhu (stavba 511),“ uvádí memorandum ohledně stavby další části okruhu, která spojí D1 a D11 na východě Prahy. Úsek by se mohl začít budovat příští rok.
První část okruhu byla uvedena do provozu v roce 1984, zatím poslední v roce 2010. Jakkoliv jde o okruh kolem Prahy, stavba je v gesci státu a hlavní město nemá na rychlost výstavby zásadnější vliv.